Banku-komisioen igoerak eta bulegoen eta jendaurreko ordutegien murrizketak gelditzeko mozioen kanpainaren balorazioa

Plataformak BBK, Kutxa eta Vital Kutxaren sei erakunde sortzaileetan aurkeztutako mozioak:

  • Bilboko, Donostiako eta Gasteizko udalak

  • Bizkaiko, Gipuzkoako eta Arabako Batzar Nagusiak.

Mozioaren eskaerak:

1. Erakunde horiek Kutxabanki eta bere lurraldean kokatutako gainerako banku-erakundeei honako hauek eskatzea:

  1. KOMISIOAK 2015eko MAILA JAISTEA.

  1. BULEGOAK EZ KENTZEA ETA AURREZ AURREKO ETA KUTXAKO ZERBITZUA EZ MURRIZTEA.

2. Kutxabanken % 100aren jabeak diren BBK, Kutxa eta Vital fundaziotan udal eta batzar nagusiak ordezkatzen dutenei aurreko puntuko eskaerak defendatzeko eskatzea.

EAJk, PSEk eta PPk mozioak errefusatu dituzte.

———————————————————————-

BANKUEN ESTRATEGIA

1. Kostuen murrizketa

Plantillaren murrizketak, bulegoen itxierak, bezeroen arretarako zerbitzuen murrizketak eta banka digitalaren sustapena.

2. Komisioak handitzea, honako hauetarako:

Diru-sarrera garbiak handitzea

Bezeroak “lotzea”.

Errentagarritasun txikiagoko bezeroak alde batera uztea.

3. Bezeroak “lotzea”

Komisio handiagoak dituzten bezeroei presioa egitea, bankuentzat errentagarriagoak diren produktuak kontratatzen ez badituzte, hala nola inbertsio funtsak, pentsio planak eta aseguruak. Horrez gain, nominak helbideratzeko baldintza klasikoenak, ordainagiriak eta txartelarekin egindako erosketenak bete behar dira.

KOMISIOEN IGOERA

Adicae bankuen kontsumitzaileen elkartearen arabera, kontu baten mantentze komisioak lau aldiz biderkatu dira hamarkada batean.

Bistan denez, komisioen igoerek eragin handiagoa dute diru sarrera txikiagoak dituzten pertsonengan.

BULEGOAK IXTEA eta leihatilako ordutegiak murriztea:

2008tik 2020ra, gutxi gorabehera, espainiar estatuko bankuetan,

  • Bulegoen erdiak itxi dira.

  • Lanpostuen erdiak galdu dira, 120.000 lanpostu.

Murrizketa horiek eragin handiagoa dute:

  • Adinekoengan. Ilaretan egoten dira espaloietan, eta hotza, beroa edo euria jasan behar izaten dute. Pertsona horietako asko ez daude digitalki jarduteko prestatuta.

  • Herri txikietan. Herri txiki eta auzo batzuk kutxazainik eta bulegorik gabe geratzen ari dira.

ZERGATIK IGON DIREN KOMISIOAK

1 Estatuak ez ditu gehiegizko komisiorik debekatzen.

Iraganean ez bezala, orain komisio motaren bat baino ez du arautzen.

2 Bankuek ez dute elkarren artean lehiatzen.

2.1 Oligopolio bat dago.

Estatuko bankuen sektorea oligopolio bihurtu da, lau bankuk, Caixabankek, BBVAk, Santanderrek eta Sabadellek merkatuaren % 70 dute. Konparazio gisa, Alemanian bost handienek % 30 baino ez dute kontrolatzen.

Espainiako oligopolioei, hala nola bankuei eta argindarrei, askoz errentagarriagoa zaie irabaziak handitzea, prezioak legez kanpo hitzartuz, nahiz eta “Merkatuen eta Lehiaren Batzorde Nazionalak” ezartzen dizkien isunak ordaindu behar izan.

2.2 Kutxak desagertu ziren.

Kutxak bankuek zaintzen ez zituzten sektoreei finantza zerbitzuak emateko sortu ziren. Portaera sozialagoa zuten. Zerbitzu hobeak eta merkeagoak eskaintzen zituzten, eta merkatuaren erdia izatera iritsi ziren.

Konparazio batera, Alemanian, 450 aurrezki-kutxek bizirik diraute, eta osasun ona dute, Alemaniako banku pribatuek baino hobea.

2.3 Banku publikoak pribatizatu zituzten.

Argentaria pribatizatu zuten. Estatuak banku publikoak pribatizatu zituen, Argentinako taldea, merkatuaren % 20 inguru izatera iritsi zena. Bankia pribatizatu berri dute. Joan den urtearen amaieran, estatuak Bankia saldu zion Caixa Banki.

Banku publiko berriak sortzeko ahaleginak

ICO Kreditu Ofizialeko Institutua.

Badu banku-lizentzia, baina ia ez du egiten. ICO benetako banku publiko bihurtzeko eskaerak daude, eta epe laburrean EBko Covid19 laguntzak zuzenean banatzeko.

Institut Català de Finances (ICF).

Maiatzean, Generalitateak banku lizentzia eskatu zion Espainiako Bankuari, eta 600 milioi euro bideratu zituen hasierako kapitala osatzeko. EBZk hartuko du erabakia.

Finantzen Euskal Institutua eta Nafarroako Finantza Institutua.

Duela gutxi, EAJk, PSEk, PSNk, UPNk eta PPk uko egin diote banku lizentzia eskatzeari.

3 Herritarrok kontu bat izatera behartuta gaude.

De facto ezin zara bizi kontu bat gabe, eta, beraz, behartuta gaude bankuek ezartzen dituzten baldintzak onartzera.

4 Interes negatiboen tasek ohiko emaitzak murriztu zituzten.

Estatuak jardunbide horiek ahalbidetzen ditu bankuek etekin handiak izaten jarrai dezaten.

5 BBK-k aparteko emaitzak behar ditu pribatizazio partziala saihesteko.

2013an onartutako kutxen legearen arabera, bankuko akzioen % 30 gainditzen duten banku fundazioek gehiegizko akzioak saldu beharko lituzkete (Kutxabanken pribatizazio partziala ekarriko luke) edo erreserba funts berezi bat sortu beharko lukete. Horrek BBKri eragiten dio, Kutxabanken % 57 baitu. BBKri 235 milioi euroko funtsa eskatu zaio. BBK urtean 25 milioi euroko erritmoan osatzen ari da, eta 2024an osatuko du.

BBK-k galera handiak zituen Caja Sur erosi izanak eta Kutxak estatuan huts egin zuten higiezinen inbertsioek Euskal Kutxen ohiko indarra murriztu zuten. Akats larri horiek gabe, BBK-k ez zukeen arazorik izango hasieratik funts hori 235 m €-z hornitzeko.

ETORKIZUNARI BEGIRA

Plataformak borrokan jarraituko du behartsuenei eta herri txikienei kalte handiagoa egiten dien bidegabekeria hori desegiteko.

Kutxabank Publikoa Plataforma

2021eko ekainak 16